Суббота, 24.08.2019, 00:50
Вітаю Вас, Гость

           

План заходів практичного психолога щодо запобігання булінгу в закладі дошкільної освіти

№ н/п

Заходи

Термін проведення

1.

Виступи на батьківських зборах: «Що таке булінг? Чи є булінг у садочках?»

Лютий-травень

2.

Виступи на педагогічних радах: «Як реагувати педагогу у випадку булінгу серед дітей? Як інформувати батьків, і на що звертати їхню увагу при виявленні булінгу серед дітей?»

Лютий-травень

3.

Оформлення інформаційних куточків для працівників ЗДО та батьків

Лютий-березень

4.

Консультування педагогічних працівників та батьків за запитом

Лютий-травень

 

         

 

  ЯК ЗАПОБІГТИ ДИТЯЧИМ ПСИХОЛОГІЧНИМ ТРАВМАМ



  
   Починаючи з першого моменту життя, дитина шукає любові і підтримки своїх батьків. Видатний психолог Еріх Фром виділив два напрямки впливу батьків на життя дитини: турбота про задоволення її фізичних потреб та ставлення до дитини, що визначає її любов до життя. Коли батьки добре ставляться до дитини, це допомагає їй зрозуміти, що життя прекрасне, що добре бути хлопчиком чи дівчинкою.
    Виховання дітей потребує терпіння, самовіддачі та внутрішньої стабільності. Крім того, дуже важливо знати, які наслідки в душі дитини залишають наші вчинки, агресивна поведінка, необережні висловлювання. Коли розсерджена, а інколи розлючена мати кричить своєму п'ятирічному синові: «Я вб'ю тебе!» або «Ти зробив погано, я не люблю тебе», або «Я ніколи більше не дозволю тобі кататися на велосипеді!», вона не усвідомлює, якими можуть бути наслідки її слів. Адже все це вона говорить людині в кілька разів меншій за зростом та вагою - дитині, що сприймає слова цього велетня (а надто коли це батько) всерйоз, вірить йому, лякається, можливо, на все життя.
    Які ж види поведінки дорослих можуть спричинити психологічну травму дитини?
    Перш за все, це відмова у визнанні, невіра в дитину, неприйняття її. Наприклад, у сім'ї до одного з дітей часто ставляться не так, як до його сестер та братів: «Ось Ігор у нас гарний хлопчик, а ти, незграбо, постійно потрапляєш у якісь пригоди...» А такою пригодою може бути всього-навсього розбита склянка або розлите молоко. А душа дитини в цей момент глибоко травмується.
    Приниження - постійне джерело психологічних травм. Як часто батьки опускають дитину з більш високого рівня самооцінки на більш низький простими словами: «дурень», «телепень», «бовдур»... Особистість знецінюється. Особливо небезпечно робити це в присутності сторонніх. У всіх випадках травмування такі слова -„ярлики" глибоко проникають у душу дитини. У неї з'являються оціночні судження: «Я погана», «Я нерозумна», «Нікому я не можу подобатися». Спочатку дитина думає так про себе зрідка, потім все частіше, потім це перетворюється у впевненість та стає нормою поведінки. Навколишні ж бачать нас в звичайній мірі так, як ми самі бачимо себе.
    Емоційне ігнорування. Скільки батьків вважають, що суворе виховання підготує дитину до суворого життя. І тому часто відмовляють дитині в співчутті та турботі, не обіймають її, не голублять, не цілують і не розмовляють з нею. На жаль, у нас ще існують такі психологічні моделі стосунків між людьми, за яких ми не кажемо дитині: «Яке щастя, що ти у мене є!», «Як я тебе люблю!», «Ти у мене найкращий».
    Що ж відбувається з дітьми, що страждають від психологічних травм?
    У таких дітей можуть з'явитися затримки в розвитку моторних та мовних умінь, розвитися апатія та байдужість, у травмованих психологічно малюків нерідко спостерігається порушення сну, а іноді може виникнути нудота та блювання. У них розвиваються так звані «дурні» звички - смоктання пальця, спроби кусатися, розкачування, розлади в їжі, істерія.
    Серед різних видів психологічного травмування спеціалісти виділяють словесні образи по відношенню до дітей. Вони сприяють розвитку певного ставлення дитини до самої себе, агресивності, бажання заподіяти шкоду собі та іншим людям.
    Психологічно травмовані діти часто справляють враження злих, нещасних. Нерідко вони навіть відчувають потребу втекти куди-небудь.
    На жаль, нерідко травмування дитини вдома супроводжується її травмуванням у школі. Дитина готова бачити в учителеві замісника батьків, ставитись до нього з довірою. І коли вчитель поводить себе по відношенню до дитини негативно, по-насильницьки, то це ще більше поглиблює й без того глибокі сімейні травми. Психологічні травмування в школі можуть відображатися у таких діях: словесні образи та приниження; обзивання дитини; доведення дитини до сліз криком; потурання по відношенню до дітей, які знущаються над іншими; використання домашнього завдання як покарання тощо. Ми часто не замислюємося над тим, що відчуває дитина, коли публічно обговорюється або проявляється її неуспіх.
    Виявляється, що дитина відчуває себе в безпеці, якщо вона знає про настрої матері та батька. А ми часто не звертаємо уваги на дитину і не вважаємо за потрібне розповідати їй про себе. Існує таке уявлення, що дитині не обов'язково знати про наші неприємності. А, виявляється, значно краще переживати прикрощі разом, допомагаючи один одному. Це допомагає підтримувати партнерські стосунки у сім'ї, відвертаючи страхи у дитини. 



Анкета-тест

« Готовність дитини до вступу до дитячого садка»

1. Який настрій переважає у дитини?

Бадьорий, врівноважений – 3 бали

Дратівливий, нестійкий – 2 бали

Пригнічений – 1 бал

2. Як Ваша дитина засипає?

Швидко (до 10 хв.) – 3 бали

Повільно – 2 бали

Неспокійно – 1 бал

3. Що ви робите, щоб дитина заснула?

Додаткова дія – 1 бал

Без дії – 3 бали

4. Яка тривалість денного сну у дитини?

2 години – 3 бали

Менше однієї години – 1 бал

5. Який апетит у Вашої дитини?

Хороший – 4 бали

Вибірковий – 3 бали

Нестійкий – 2 бали

Поганий – 1 бал

6. Як дитина відноситься до висадження на горщик?

Позитивно – 3 бали

Негативно – 1 бал

Проситься – 3

Не проситься, і ходить мокра – 1 бал

7. Чи є у Вашої дитини шкідливі звички?

Так – 1 бал (вказати які)

Немає – 3 бали

8. Чи цікавиться іграшками, предметами побуту вдома і в новій обстановці?

Так – 3 бали

Іноді – 2 бали

Ні – 1 бал

9. Чи проявляє дитина інтерес до дій дорослих?

Так – 3 бали

Іноді – 2 бали

Ні – 1 бал

10. Чи вміє грати самостійно?

Так – 3 бали

Не завжди – 2 бали

Ні – 1 бал

11. Взаємини з дорослими.

Легко йде на контакт – 3 бали

Вибірково – 2 бали

Важко – 1 бал

12. Взаємини з дітьми.

Легко йде на контакт – 3 бали

Вибірково – 2 бали

Важко – 1 бал

13. Ставлення до занять: уважна, посидюча, активна.

Так – 3 бали

Не завжди – 2 бали

Ні – 1 бал

14. Чи є у дитини упевненість в собі?

Є – 3 бали

Немає – 1 бал

Не завжди – 2 бали

15. Чи є досвід розлуки з близькими?

Переносила розлуку легко – 3 бали

По-різному – 2 бали

Важко – 1 бал

16. Чи є афективна прихильність до кого-небудь з дорослих?

Є – 1 бал

Немає – 3 бали

Прогноз адаптації:

55 – 40 балів – дитина готова до вступу до дитячого садка, адаптація найімовірніше буде легкою і недовгою в часі.

39 – 24 бали – умовно готова, адаптація протікатиме від 20 до 40 днів

23 – 16 балів – не готова, адаптація протікатиме у важкій формі, тривало (до 3-х місяців), з невротичними проявами.