Пятница, 29.03.2024, 10:26
Вітаю Вас, Гость

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО ОРГАНІЗАЦІЇ ЧЕРГУВАНЬ У ДОШКІЛЬНИХ ГРУПАХ ДНЗ

Види чергувань:

·         по їдальні

·         по куточку живої природи

·         по заняттях

1. У молодшій групі привчати дітей виконувати домашні завдання з близьким результатом: ставити стільці до столів, розкладати на столах серветки, ставити хлібниці, серветниці, тарілки, розкладати ложки; розкладати матеріали до занять і прибирати їх. З другої половини року привчати дітей до виконання обов’язків чергових по їдальні.

2. У середній групі продовжувати формувати вміння виконувати обов’язки чергових по їдальні: сервірувати столи у певній послідовності:

- застилати столи скатертинами чи розкладати серветки;

- прикрашати букетами квітів;

- ставити хлібниці;

- ставити серветниці;

- ставити блюдечка і чашки;

- ставити тарілки;

- розкладати ложки, виделки, ножі.

Чергування по заняттях вводиться з першої чи другої половини року – на вибір вихователя. Залучати дітей виконувати обов’язки чергових з підготовки до занять: розкладати матеріали, посібники, а після занять прибирати їх на місце.

3. У старшій групі обов’язки ускладнюються по кожному із видів чергувань. Черговим по їдальні у присутності дорослого самостійно сервірувати столи до обіду у відповідній послідовності. після їди кожна дитина має сама прибирати свій посуд, а чергові – хлібниці, серветниці та змести крихти зі столу.

Черговим по заняттях – під час підготовки до занять розставити стільці, розкласти у певній послідовності матеріали, обладнання, підготовлені вихователям посібники. привчати кожну дитину самостійно прибирати своє робоче місце після занять.

Черговим по куточку природи – щоденно поливати квіти. розпушувати грунт, допомагати чистити акваріум, клітки для птахів і т.д.

4. Вихователям всіх вікових груп слід звернути увагу на встановлення між дітьми – черговими та всім колективом взаємної поваги.

Чергові дбають про колектив, а діти повинні допомагати черговим, не порушувати правил поведінки, дотримуватися чистоти і порядку.


 Активні форми проведення методичної роботи з педкадрами 
Методичний фестиваль – багатопланова разова форма пропаганди перспективного педагогічного досвіду. Сценарій його проведення залежить від мети та наявності інтелектуально підготовлених педкадрів, які організовують і проводять цей захід .
Методична панорама – форма пропаганди передового педагогічного досвіду з одного виду діяльності. Це може бути презентація навчально-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку.
Методичний міст – різновид дискусій, одна з активних форм методичної роботи. Проводиться з метою розвитку практичних навичок. Темою обираються проблеми навчання і виховання дітей. Під час проведення, слухачі вдосконалюють свої аналітичні вміння. Для участі в цій роботі можна залучати батьків, педагогів інших дошкільних закладів. Роль ведучого виконує методист, або завідувач.
Проблемний стіл – це активна форма методичної роботи, яка сприяє розвитку у вихователів прагнення до самоосвіти, до роботи, до поглиблення знань. Заздалегідь готуються питання до обговорення, комплектуються робочі групи, списки літератури.
Методичні посиденьки – форма роботи, яка допомагає створити сприятливий психологічний клімат в даній групі слухачів. Тема оголошується заздалегідь і всі готуються до обговорення, яке відбувається за філіжанкою кави.
Проблемно-аналітичні бесіди – метод навчання педагогів, за допомогою якого відбувається розв’язання дидактичних проблем на засадах осмислення здобутих раніше умінь і навичок.
Педагогічний консиліум – це пошук шляхів розв’язання складних дидактичних проблем, або подолання психологічних бар’єрів між вихователями і вихованцями, адміністрацією і педагогами.
Ігрове моделювання ситуації – це форма роботи, метою якої є ознайомлення вихователів із особливостями проведення занять.
Методичний ринг – до цієї форми роботи можна віднести „Брейн-ринг”, „Що? Де? Коли?”, „Щасливий випадок”. Такі заходи проводяться за традиційним сценарієм.
 


Орієнтовна довідка за результатами перевірки підготовки дошкільного навчального

закладу до нового навчального року

 

Згідно з планом роботи дошкільного навчального зак­ладу з ...200.. р. по...200... р. було проведено перевірку готовності груп до роботи у новому навчально­му році. Перевірку здійснювала комісія у складі:

- завідувачка ДНЗ...;

- вихователь-методист...;

- старша медична сестра...;

- голова комісії з питань безпеки та життєдіяльності...

У ході перевірки вивчалися наступні питання:

- методичне забезпечення;

- дотримання інструкції з питань безпеки життєдіяльності;

- дотримання санітарних норм і правил.

Вивчення даних питань (таблиці додаються) дає підставу зробити висновок, що в цілому ствopeні  необхідні умови для здійснення повноцінного навчально-виховного процесу в новому навчальному році у групах №....., вихователі: .... Разом з тим, у ході перевірки було виявлено певні не­доліки, а саме:

• не виконуються вимоги "Санітарних правил утриман­ня дитячих садків» щодо відповідності висоти столів і стільчиків зросту дітей у групах №..... , вихователі....;

• матеріали куточків для батьків носять формальний ха­рактер (педагогічні рекомендації даються без урахування віку дітей, особливостей даної місцевості) - гр. № .... , вихователі....;

• в обладнанні куточків самостійної художньої діяльності відсутній різноманітний матеріал, який спонукає дітей до творчості: різнокольорова крейда, папір, фломастери тощо - гр. № ..., вихователі .... ;

• недостатня кількість матеріалу для розвитку логічного мислення: ребусів, шарад, кросвордів, криптограм, логічних завдань - гр. №..., вихователі....;

  • у зв'язку зі звільненням вихователів групи №... не підготовлені до роботи в новому навчально­му році.

Пропозиції щодо усунення виявлених недоліків:

• замінити столи і стільчики відповідними до зросту дітей у гр. №..., термін..., відповідальні....;

• закріпити шафи для іграшок в гр. №..., термін...., відповідальні.... ;

• змінити матеріали в куточках для батьків з урахуванням віку дітей в гр. №..,    

  термін..., відповідальні...;

• провести конкурс на кращий куточок для батьків, термін..., відповідальні...

• дообладнати куточки самостійної художньої діяльності додатковим 

  матеріалом: фломастерами, кольоровою крей­дою, пластиком тощо - в гр. 

  №..., термін..., відповідальні... ;      .

• поповнити дидактичний матеріал для розвитку логіч­ного мислення 

ребусами, шарадами, криптограмами, ло­гічними завданнями в гр. №..., 

термін..., відповідальні...

• повторно перевірити підготовку до нового навчаль­ного року в гр. №...,

  термін..., відповідальні...;

• вихователю-методисту та старшій медичній сестрі перевірити виконання

  пропозицій до....

• про виконання рішень доповісти на педагогічній раді, термін...,

  відповідальні... 

  

 Зміст спостережень у природі на травень місяць 


1.     Почитати дітям вірш
Т.Коломієць «Травень». Сказати, що настав останній місяць весни – травень.
Які  весняні місяці ви знаєте? Чому
березень так називають? Яку ще назву має березень? (Крапельник) Чому другий місяць весни назвали квітень? Як
називається останній місяць весни? Пояснити назву місяця. Які зміни відбулися в
природі за останні два місяця?



2.     Спостерігати за
горобцями. Чи такі  вони  були жваві, чи так весело вистрибували
взимку? Чому? Чим живляться ці птахи? Чим вигодовують своїх пташенят? Яку
користь приносять? Пригадати народні прикмети пов’язані з птахами. Наприклад:
«Горобці й ластівки гніздяться з північного боку – на спекотне літо».



3.     Спостереження за небом.
Якого кольору весняне небо? Чи є на ньому хмари? Чи схожі ці хмари на зимові?
Якими вони були взимку? Спостерігати, як пливуть хмари, змінюючи свою форму. Що
вони нагадують? Що несуть в собі хмари? З чого вони утворюються? Пригадати
кругообіг води в природі. Вивчити прикмету «Сині хмари – на тепло і дощ».



4.     Прочитати вірш Т.Масенка
«Дощик у траві». Якою стала ділянка дитсадка після нічного дощу? Яким стало
повітря? Дощ – це добре чи погано? Помилуватися бузком із краплинами дощу на
листочках.



5.     Спостереження за
кульбабою. Як називаються ці квіти? З чим їх можна порівняти? Розповісти про
лікарські властивості рослини. Показати корінь. На що схожий? Яку функцію
виконує? Прочитати вірш М.Познанської «Кульбаби».



6.     Спостерігати, як
поступово опадають пелюстки з квіток плодових дерев. Що нагадує вкрита білими
пелюстками земля? Що утворюється на місці квітки? Чому пелюстки кружляють у
повітрі? Які дерева ще цвітуть? Пограти в гру «Знайди за описом».



7.     Запропонувати дітям
визначити, яка сьогодні погода. Яку погоду називають похмурою? Пригадати
прикмети гарної погоди. Які опади були взимку? А які бувають весною? Чому? Чим
вам подобається весна? Запропонувати пригадати вірші про весну та
продекламувати їх.



8.     Підпушити сходи
багаторічних квітів у квітнику.  Які
зміни сталися? Пригадати назви квітів, що росли минулого року на рабатках.
Запитати дітей: «Чому ми доглядаємо за рослинами, бережемо їх?».



9.     Розглянути квітучий
каштан. Якого кольору квіти? З чим можна порівняти квітучий каштан? Чи пахнуть
квіти? Розповісти, що квіти відцвітуть, а замість них виростуть плоди –
каштани. Пригадати, якими є плоди каштана. Коли їх можна збирати? Запитати
дітей, які умови потрібні для росту та розвитку дерев?



10. Розглянути з дітьми
голуба. Як називається цей птах? Чим вкрите тіло? (Звернути увагу на те, що забарвлення пір’я у птахів різне). Як
пересувається? Чим живиться? Розповісти, що цих птахів називають поштарями. Їх використовують
для підтримки зв’язку. Люди спеціально розводять цих птахів. але в природі
існують і дикі голуби.



11. Загадати дітям загадку:
«Без рук, без ніг, а ворота відчиняє». Визначити, чи є на дворі вітер. Чи
відрізняється весняний вітер від зимового? У який бік дме вітер? Як ви
визначили? Провести ігри зі стрічками. Як штучно створити вітер?



12. Помилуватися квітучою
черемхою. Прочитати вірш С.Єсенина «Черемха». Розповісти, що черемха – не
тільки красиве, а й дуже  корисне дерево.
Якщо гілку черемхи поставити у кімнаті, то загинуть комахи (мошка, мухи,
комарі). У листях черемхи багато вітаміну С. Із плодів. Квітів виготовляють
різні ліки. Час цвітіння черемхи збігається з поверненням холоду. Визначити, чи
були зміни у стані погоди.



13. Звернути увагу дітей на
те, як готується до цвітіння бузок. Чи виросли його суцвіття? Як змінився
розмір та колір листочків? Запитати в дітей: бузок – це дерево чи кущ? Чим
відрізняється кущ від дерева?



14. Показати дітям колонію
клопів-солдатиків, що гріються на сонці. Сказати, що комахи так само люблять
сонце, як квіти. Де були комахи взимку? Солдатики красиві і не шкодять
рослинам.



15. Звернути увагу на те, що
трава вранці мокра. Чому? Як називаються краплинки води на траві? Прочитати
оповідання В.Танасійчук «Дивна крапелька». Чому в оповіданні роса названа
дивною крапелькою? Яка роса на дотик? Запропонувати поспостерігати, чи буде
роса вдень. Вивчити прикмету: «Велика роса – на ясну днину».



16. Спіймати хруща в банку і
розглянути його. Запропонувати дітям описати хруща. Розповісти, що хрущ їсть
листя берези. Поставити в банку гілочку берези з листочками і поспостерігати за
хрущем. Потім випустити хруща з банки. Підійти до берези, вишні і послухати, як
гудуть хрущі. Імітувати звук літаючого хруща. Згадати вірш Т.Г. Шевченко «Садок
вишневий коло хати…».



17. Показати дітям квітучу
вишню. Чому дерево зараз таке красиве? Скільки пелюсток має квітка вишні? Хто
літає біля квіток? Чим корисне дерево? (Весною
своєю красою прикрашає природу. Влітку дає плоди і має безліч лікувальних
властивостей).
 



18. Оглянути квіти в куточку
природи. Які квіти цвіли взимку? Чому квіти, і рослини взагалі, краще ростуть
навесні? Підвести до висновку: для росту 
і розвитку рослин потрібні сонячне тепло і світло, добрий ґрунт та
правильний догляд. Як потрібно доглядати за рослинами куточка природи?
Запропонувати дітям полити квіти, витерти пил із листочків, підпушити ґрунт у
горщиках із квітами.



19. Показати дітям джмеля. Чи
можна про нього сказати. Що він «одягнений в шубу і з чорного та жовтого
хутра»? Скільки в нього крил, ніг? Як називають цих комах? Що джмелі шукають у
квітах? Чим вони живляться? Розповісти, чим корисні джмелі. Вони шукають на
квітах солодкий сік – нектар – і пилок. Перелітаючи з квітки на квітку, вони
переносять пилок. Джмелів не можна ловити. У них є гостре жало, яким вони
можуть боляче жалити. Якими будуть ваші дії, якщо вжалив джміль?



20. Запропонувати дітям
знайти подорожник. Чому так називають цю рослину? Якої форми листки? Чому
подорожник вважають лікарською рослиною? Назвіть складові цієї рослини.



21. Спостерігати за дощовими
черв’яками. Показати в різних місцях ділянки маленькі купки землі. Розповісти,
що їх роблять дощові черв’яки. Розглянути черв’яка. Якого він кольору? Як він
пересувається? Розповісти, що черв’яки риють собі ходи під землею і тим самим
розпушують ґрунт. Вони корисні.



22. Розглянути квітучу
акацію. Понюхати її  квіти і помилуватися
деревом у весняному вбранні. Сказати, що акація цвіте майже останньою. Чому
навколо акації чути гул? Хто це гудить? Що шукають бджоли навколо акації? Чим корисний
мед?



23. Розглянути квітучу
горобину. Якого кольору квіти? Чи добре пахнуть? Пригадати, якою горобина була
взимку. Хто живиться горобиною? Який листок у горобини – складний чи простий? В
якої рослини ягоди схожі на ягоди горобини?



24. Показати дітям попелиці.
Звернути увагу дітей на те, що там, де є попелиці, листочки зморщені,
пошкоджені. Розповісти, що попелиця є шкідником рослин. Вона своїм тоненьким
хоботком проколює листочки і п’є сік. Зірвати листочок із попелицями та
покласти його в банку, туди посадити жука-сонечка. Чим живиться цей жук? Яку
користь приносить?



25. Показати дітям, як
клубочуться в небі грозові хмари. Пригадати білі малорухливі купчасті хмари і
порівняти їх з темними рухливими, грозовими. Що буває під час грози? Пригадати
правила поведінки під час грози. Пригадати прикмету: «Жайворонок багато і довго
співає – утримається ясна погода без опадів, коли ж мовчить уранці – бути
дощеві».



26. Загадати загадку: «Швидко
скрізь цей птах літає, Всіх комашок поїдає. За вікном гніздо будує, Тільки в
нас він не зимує». (Ластівка) Показати
місця гніздування ластівок і подивитись, повернулися вони на своє старе місце
чи ні. Що вони тепер роблять? Чому люди люблять 
цих красивих птахів? Згадати прислів’я: «Ластівка день починає, а
соловей кінчає». Чому так кажуть?



27. Запропонувати дітям
знайти на майданчику спориш. Якої форми є листочки, а також якого розміру?
Закріпити назви складових частин рослини (корінь, стебло, листочки. Квіти).
Розповісти, що спориш – це лікарська рослина. Яка трава, крім споришу, росте на
майданчику.



28. Спостереження за
ластівками. Високо чи низько літають? Чому? Чим живляться ластівки? Ознайомити
з прикметою: «Ластівки високо літають – до ясної погоди, низько літають – до
дощу». Пояснити ці прикмети. Ластівки – це зимуючи чи перелітні птахи? Чому
вони восени відлітали у вирій?



29. Запитати в дітей. Яка
зараз пора року. Як називаються весняні місяці? Яка погода була в березні,
квітні? Чи схожа вона була на травневу? Чому весною починає швидко рости? Які
дерева цвітуть першими? Які ви знаєте весняні квіти? Пригадати та
продекламувати вірші про весну.   


            ВПЛИВ
ЗМІ НА РОЗВИТОК ДИТИНИ




    Інформаційна епоха диктує свої закони і
висуває свої вимоги. ЗМІ супроводжують життя не тільки дорослих, а і дітей.
Телевізор, комп'ютер, відео давно і міцно ввійшли у життя дитини, починаючи з
перших років їх існування. У багатьох сім'ях, як тільки дитина навчиться
сидіти, її саджають перед екраном, що заміняє живе спілкування з близькими,
бабусині казки, мамині колискові, татові потішки. Сидіння перед екраном цілком
усіх улаштовує, а особливо батьків: малюк не плаче, нічого не просить, не
бешкетує, безпечно поводиться і в той же час отримує враження дізнається щось
нове. Купляючи малюкові відеокасети, диски, комп'ютерні ігри, батьки,
безумовно, піклуються про його розвиток і намагаються зайняти його цікавою
справою. Але якщо дорослі не братимуть активної участі у спільному перегляді
телепередач і комп'ютерних іграх, це може призвести до сумних наслідків, і не
тільки для здоров'я дитини (про порушення зору, осанки, дефіцит рухів сказано
багато), але і для її психічного розвитку.


    Лікарі-гігієністи свідчать, що більшість
дошкільнят дивляться телевізор без правильного вибору, від 40 хв до 2 годин на
день, тобто до 14 годин на тиждень. Таким чином, перегляд телепередач щодня
формує у дітей звичку проводити щовечора біля екрану, якою не була б передача.


    Один із найнегативніших наслідків такого
«телевізійного та комп'ютерного» життя є відставання у розвитку дитини. В
останні роки батьки, педагоги все частіше згадують про цю проблему: діти
пізніше починають говорити, мало і погано розмовляють, їх мовлення бідне і
примітивне.


    Здається, що дитина сидить біля екрану,
постійно чує мовлення і зайнята достатньо цікавою справою. Але мовлення - це не
повторення чужих слів та їх запам